Любопитни факти за филма „Облакът Атлас“

03 авг 2013

Филмът, който раздели цялата кинокритика на две части – такива, които го обожават, и такива, които го критикуват върло. А може да се каже и така - такива, които го смятат за гениално спиритуално преживяване, и такива, които мислят, че е пълна глупост. И все пак стана сензация и е един от най-обсъжданите филми през изминалите месеци.
Шест истории, разказани за близо три часа от невероятни актьори и трима режисьори като един мозаечен и преплетен във времето пъзел. Показвайки няколко времеви периода от 1800 до 2300 година, филмът смесва жанрове и стилове, за да демонстрира пътуването на човешката душа от век във век и да изследва как действията ни в един живот могат да повлияят на следващия. И това е все пак само едно доста повърхностно тълкуване – в действителност има много повече във филма, заради което той е обявен за един от най-добрите за миналата година.


Независимо дали сте негови верни фенове, или спадате към клуба на върлите му антипочитатели, със сигурност ще ви е интересно да разберете следните задкулисни любопитности около филма:

  •  „Облакът Атлас“ е създаден по роман на Дейвид Мичъл от 2004 година, за който самият автор казва, че е абсолютно невъзможен за адаптиране за филм. Романът включва 6 различни истории, разпрострени времево в период около 600 години, написани в различни жанрове и с шест различни главни герои.
  • Когато авторът Дейвид Мичъл създава „Облакът Атлас“, той включва девет истории, но впоследствие ги съкращава до шест, за което си решение споделя: „Колкото повече разказваш, толкова повече нараства рискът да стане скучно.“ Първоначално историята в книгата трябвало да започне от XII век в Китай с разказ за поета Ли Бай Латер. Също така имало идея за съвременна история за корейски рапър. Мичър дори пътувал до Корея, за да направи проучване по въпроса. „След това осъзнах, че вече имам история за надарен млад музикант.“ – казва авторът, имайки предвид историята за Робърт Фробишер. И така, за да не е пълна загуба пътуването му до Корея, неговото проучване там намира своето отражение в историята на бъдещето. „Не исках да бъде напразно минало времето ми там, затова историята от бъдещето е в Корея.“ – споделя Мичъл.
  • Всичко около филма „Облакът Атлас“ тръгва от... Натали Портман.
  • Докато снима филма V for Vendetta (2005), Натали Портман е напълно погълната и обсебена от новия роман на Дейвид Мичъл – „Облакът Атлас“. Актрисата дава книгата на сценариста и режисьора на V for Vendetta – Лана Уашовски, която е най-добре позната на зрителите с „Матрицата“ – трилогия, която създава заедно със своя брат Анди. Лана се влюбва в романа и веднага го споделя с Анди. Скоро след това брат и сестра Уашовски молят свой близък приятел – сценариста и режисьора Том Тиквер – да прочете романа на Мичъл. Тиквер взима книгата със себе си по време на ваканцията, на която отива, и малко по-късно звъни на Лана по средата на нощта, за да подпишат договор и да започват работа.
  •  За да се превърне в един цялостен филм, Лана Уашовски наема къща в Коста Рика и заедно с Том Тиквер започват да обсъждат как да сглобят шестте странни истории в една цялостна картина. За да си представят всичко, те създават цветни карти с различни сцени и случки от книгата и започват да ги нареждат, подреждат и пренареждат. Така, докато „играят“ със структурата на самата история и шестте отделни линии в нея, сценарият започва да се оформя.
  • Том Ханкс всъщност не горял от желание да участва във филма. Уашовски и Тиквер го убедили по време на  разговор в неговия офис, като насочили темата към романа на Херман Мелвил – „Моби Дик“, който Ханкс четял тогава. След дълга и продължителна дискусия за романа Лана Ваховски посочила постер на филма на Стенли Кубрикс – 2001: A Space Odyssey, който висял на стената и казала: „„Моби Дик“ и „Космическа одисея“, взети заедно – това е, което искаме да направим.“ „Участвам!“ – отсякъл колебаещият се до този момент Ханкс – „Кога започваме?“. Той бил първият актьор, който се съгласил да участва.
  • Някъде по средата на подготвителния процес преди снимките режисьорите осъзнават, че могат да отидат още по-далеч в желанието си да изразят основната идея на романа за взаимосвързаността, използвайки едни и същи актьори през всички периоди. И така, повечето актьори изпълняват множество роли и части – много често различни по тип, пол, възраст и раса. Например Холи Бери играе бяла жена в една от историите и стар корейски доктор в друга. Няма по-доволен обаче от Хю Грант, който обяснява, че се е влюбил в историята от пръв поглед, намира я за брилятна и в същото време е пленен от идеята да изиграе шеф на канибалите. Всъщност, всички актьори изключително много се вдъхновяват от идеята да участват във всяка от шестте истории по един или друг начин, но за режисьорите е повече от ясно, че преди всичко трябва да има някакъв смисъл и да се връзва с останалото. „Всички актьори искахме да сме едновременно и в шестте разказа – разказва Джим Стъргес. – Но Лана, Анди и Том не ни позволяваха да се включим само заради идеята да бъдем вътре, трябваше да има нещо, което да свържат с останалото. Точно това беше гениалното.“ Идеята на режисьорите е не просто да вкарат актьора в сюжетната линия, но и да бъде по начин, който се вплита в пътуването на душата му. В тази връзка промени се правят непрекъснато, така че да се напасне пътуването на душите. Например образът на д-р Овид от 2144 година, изигран от Холи Бери, трябвало да бъде пресъздаден от Том Ханкс. Бери разяснява: „Първоначално Том трябваше да бъде д-р Овид и докторът трябваше да е жена. И после, някъде по средата на историята, Лана, Том и Анди казаха: „Не, ти трябва да бъдеш Овид, заради пътуването и развитието на твоята душа.“ Том Ханкс добави: „Аз не бих могъл.““
  • Създаването на всеки един от героите е дълъг и дори малко мъчителен за актьорите процес. На разположение са два екипа от професионални гримьори. Всеки актьор трябва да мине през тридневни манипулации като слагане и махане на грим, преобличане и проби. „Ако бяхте влезли в този момент, щяхте да видите шест или седем версии на един характер! – споделя Том Ханкс. – След това, заедно с двамата оглавяващи гримьорните екипи, избирахме кой точно вариант да изберем и развием.“ Отделно има и два специални екипа само за контактни лещи.
  • Тримата режисьори са заедно на снимачната площадка само в един ден. За да заснемат шесте различни истории, Том Тиквер и Уашовски разделят филма наполовина – Тиквер прави 1936, 1973 и 2012 години, а Уашовски създават 1849, 2144 и 2321 г. Според Холи Бери огромната разлика в стиловете на Уашовски и Тиквер по отношение на заснемане на филма се състои в следното: „Том Тиквер говори, преди да снима, а Лана и Анди първо снимат, а после говорят за изпълнението ти и какво са видели. Добавят своето мнение и го правим пак. Имат различни стилове на работа, но някак си и тримата притежават една цялостна визия. Бяха напълно ясни по отношение на това какъв филм правят и как трябва да изглежда.“
  •  Холи Бери мислела, че ще я уволнят на втория ден от снимките. През първите два дни снимки тя чупи пет кости в крака си. „Наистина мислех, че ще ме заменят с някой друг – казва тя. – Седнах на леглото си, вдигнах крака нагоре и получих обаждане, че Том, Анди и Лана искат да дойдат и да поговорим. Помислих си, че най-вероятно ще ме изпратят обратно и ще кажат: „Обичаме те, но прекалено много хора са ангажирани с това, прекалено много графици и разписания трябва да следваме, затова ще повикаме Анджела Басет или някой друг.“ Но те казаха: „Обичаме те и искаме да останеш! Ще измислим как да сработим нещата!““
  • Заради екстравагантността си и екпериментателния дух, който носи, сценарият и проектът на филма „Облакът Атлас“ били отхвърлени за финансиране от много студиа. Продуцентските компании не вярвали, че някой ще стои три часа да гледа „това“. В крайна сметка, бюджетът на продукцията, който възлиза на 102 милиона долара, е финансиран от независими източници, като по-голямата част от сумата реално е дадена от режисьорите Лана и Анди Уашовски. Това превръща „Облакът Атлас“ в един от най-скъпите филми на независимото кино за всички времена.
     
3121 | 03 авг 2013

Facebook коментари

нов коментар

Моля, влезте, за да коментирате