Защо мъжете са прасета, или разговор за Боговете…

02 окт 2012
Снимка: .sxc.hu

Преди известно време в разговор с мои скъпи приятели мъже, след поредния им запой и пиянски изцепки, те се запитаха с леки угризения: “Защо сме такива свине?”. Реших да се опитам да отговоря, макар да знам, че не мога да стигна напълно до дълбините на истината.

Отговорът не е никак прост. В търсенето му можем да кривнем в много посоки... Дали защото все по-често, скъпи мъже, сте в такива състояния, в които мозъкът ви не функционира нормално като на хората т.е. с цялата потенция на своите средно 1400 грама, а по-скоро с възможностите на 140-те грама, които притежават домашните прасета? Или пък, защото желаете да изпадате все по-често в състояния на оргиастичност, включително и разврат, а както е известно именно свинята е дала името на болестта, съпътстваща крайната сексуална разюзданост - сифилиса (от гръцки – “сюс” – „свиня” и „филос” – „приятел”. Според легендата свинарят Сифил обидил боговете, че на Олимп има толкова малко животни, а на земята са много повече, и те го наказали с коварната болест.)

Или може би това, че ви обиждат на “свине” – “пиян като свиня, постъпил тъпо като свиня и т.н.”-  е грешка и неразбиране? И вие, като тези благородни животни, най-близките до човека като организъм, сте онеправдани? Интересна подробност е една от причините за тази лоша репутация на животните. Всъщност те, милите, нямат никаква вина. А човекът, този уж венец на творението, е оплескал работите, както обикновено. Епископът на Буве, Пиер Кошон („Свинята”) е виновен за всичко. Той осъдил Жана Д`Арк на кладата. Името му се превърнало в нарицателно за безобразни прояви.

Но да не се отклоняваме от темата. Приемаме, че не сте невинни, иначе размишлението ни е напразно.

Може би всъщност вие се стремите да се приближите до свинята и по-скоро до другия неин най-близък по вид животински вид – хипопотама, за да докажете своята сила и мъжественост? Може би трябва да погледнем по-назад и да потърсим отговора в произхода и историческата съдба на свинята.

Домашната свиня произхожда от биологичния вид Hiotherium, живял в епохата на миоцена, едно от първите животни, които човекът опитомил.

В Китай домашни свине се отглеждали още през VIII хил. пр.н.е. В Египет са открити кости от 3000 г.пр.н.е., а един релеф в гробницата на фараона Неб-Амон (1600 г.пр.н. е.) позволява да се предположи, че свине били впрягани при сеитба и вършитба. В Древна Гърция свинското месо постоянно присъствало на трапезата, а свиневъдството било смятано за почтена мъжка професия.  Внимание – дали тук не се крие един от възможните отговори за вашата близост с този вид? Може би подсъзнателно се стремите към професионално развитие на по-високо ниво, което сега ви липсва? В "Одисея" Евмей, който отглеждал на остров Итака 600 свине майки и 300 прасета, е наречен "богонравен" и "божествен свинепастир". Понякога богинята Атина Палада била изобразявана седнала върху трон, стъпила с единия крак върху костенурка, а с другия – върху свиня. Костенурката символизира силата и търпението, а свинята - плодовитостта. И пак внимание! Когато се казва “разгонен като свиня” , всъщност това е обида не към човека, а към божествената сила. Или по-скоро, направо трябва да го възприемете като комплимент. Дали вашето търсене на близост със свинския род не е всъщност опит да се докоснетe до сакралната сексуална сила на боговете?

Същото било отношението към домашната свиня и нейното отглеждане в древния Рим.

Писатели като Варон, Катон Стария, Луций Колумела, Вергилий и Хораций дават обилни сведения за цветущи свиневъдни стопанства... На Балканите с прасето винаги се свързва една особена празничност, която през декември добива леко мрачни окраски. Свинската пържола е сред задължителните хранителни знаци на коледните и новогодишни тържества. Когато я няма, отсъствието й поражда усещане за нещо незавършено и нередно на празника. Така, както вашето отсъствие, скъпи приятели, любими мъже, винаги се забелязва от милите ни тържества!

В християнския свят свинята не е просто храна.

Въпреки църковната реабилитация на свинското месо ( за разлика от юдейството и исляма, в които се смята за нечисто и поради това забранено), към свинята се е запазило едно малко подозрително отношение. Затова блаженият Августин като я сравнява с "чистото" агне, казва, че разликата между двете животни е като разликата между мъдрия и глупавия. "Нечистотата на свинята не е неин порок, а нейна природа”, казва философът.

След тези кратички размишления ще оставя на дамите сами да решат как да се справят със своите прасета – дали да ги приемат такива, каквито са, или … да постъпят като езичниците.

7593 | 02 окт 2012

Facebook коментари

Добави коментар

3 коментара

нов коментар

Моля, влезте, за да коментирате