Как да правим интересни сватбени снимки

05 ное 2012
Снимка: Манол Дончев

Канят Ви с думите: „Нали обичаш да снимаш и се справяш толкова добре, ще ни станеш ли фотограф на сватбата?”. Не можете да откажете подобна чест. Няма значение дали имате уговорка да Ви платят, правите го като безплатна услуга за близки приятели или пък трупате опит и материал за портфолио. Случва се за първи или втори път и имате нужда от съвет. Или от идеи. Държите да се справите наистина добре. Да надминете себе си. Това е чудесно, всеки би трябвало да го иска!


Концентрирайте се на първо място върху следенето на емоциите. Опитайте се да предадете настроението на деня. Усмивки, прегръдки, целувки, погледи... Няма да избягате и от снимки на групички от хора, строени пред обектива, но през останалото време не спирайте да дебнете спонтанни реакции, за да не бъде накрая албумът само протокол от срещата.

Като говорим за това... Ключовите моменти? Да, бъдете нащрек особено тогава и опитайте да ги запечатате, но не унивайте при неизбежните неуспехи. Винаги ще се намери някой да е с гръб или да мига, да свежда глава или да я повдига така, че да виждате само брада и ноздри, някой ще пресече пред вас, главните герои ще се завъртят настрани. Не можете да сте навсякъде и винаги от идеалната гледна точка. С практика придобивате умения да я гоните все по-добре, може би това е най-важното тук. Но рядко тези осовни моменти изглеждат така, както сте си ги представяли уловени, защото никой не изчаква вашата режисьорска намеса, а всичко отминава твърде бързо. Освен ако не сметнете за уместно да спрете участниците и да ги помолите за втори дубъл. Имате по-добър шанс да се съгласят, ако го направите с усмивка и все едно е най-естественото нещо. Предварителната подготовка на младоженците също помага – подучете ги как да действат в тези моменти.

А обикновено най-успешните кадри стават неочаквано и в по-спонтанни ситуации. Но само това не е достатъчно. Може да направите десетки или дори стотици опити в това, тогава пропускате друго. Тук вече можете да намесите креативността си и да разнообразите иначе сравнително скучни и повтарящи се сцени. Как?

Потърсете необичаен ъгъл – от много високо или от много ниско, например. Използвайте плоскост, която потъва навътре в перспектива – от близкия план към далечния. Използвайте само небето за фон в по-общ план. Но като цяло избягвайте общите планове – нека основните герои са едни и отблизо, а фонът да остава на разстояние зад тях. Или фокусирайте върху близък детайл от украсата, а оставете хората отзад в неясния фон. Това може да са бъде букет, ритуална чаша, църковен атрибут, орнамент. Добрият вариант е да снимате от гледна точка на нещо толкова дребно, колкото самите детайли. Лошият вариант е да ги снимате от изправено положение, гледайки надолу или перпендикулярно на плоскостта, към която са закрепени. Още по-лошо е да забравите да фокусирате и върху хората – не се увличайте в една идея. Изпробвайте я накратко и ако се получи, тогава добре. После продължете нататък. Понякога изпробвайте снимки на ниска скорост, при която да получите усещане за движение, когато има такова. Например по време на танци. Когато снимате деца, приклякайте до тяхната височина, за да ги гледате приблизително успоредно на земята. Иначе ще подчертаете килима около тях. А хората обичат да гледат снимки на децата си и на децата на своите приятели. А ако всичко това се получи и без да стресирате малките моделчета, страхотно!



Ако имате време за специална фотосесия, режисирайте с размах. Нека се случват шантави неща, добавете хумор, представете си, че наистина сте на снимки за филм с много действие. Интересна локация е по-скоро нестандартната ситуация, а не историческа забележителност. На практика второто преобладава в снимките на младоженци, но не забравяйте, че те самите са важната част от кадъра, а не фонтана или замъка. Личното ми мнение е, че не бива те да са равнопоставени сюжетно с фона, а да доминират. Но... младоженците си знаят своето. Искат си го. Давайте им го, а междувременно опитвайте да намирате компромис – да подходите творчески и към първоначално безинтересна за Вас сцена.

Идеално би трябвало да сътворим шедьовър, но реално... Не всички са опитни актьори и не всеки може да създаде перфектен декор. Какво можем да постигнем без огромен бюджет и само в рамките на един-два часа? Всъщност аз използвам идеите за „сценарий” предимно с цел да разчупя сковаността, хората пред обектива да се забавляват, да се закачат помежду си, да се разсеят. Вярвам, че всеки може добре да изиграе себе си и стига да отпаднат задръжките, всичко ще бъде повече от интересно.

4036 | 05 ное 2012

Facebook коментари

нов коментар

Моля, влезте, за да коментирате