Съвети за избора на фотоапарат. Част втора

25 юни 2013

Важни характеристики на огледално-рефлексните камери

Този вид камери могат да бъдат не по-малко различни една от друга, колкото са и компактните. Може би и повече в някои отношения. Делят се на различни класове, освен това всеки нов модел от даден клас, излизащ на пазара средно веднъж на една-две години, може да предлага нови функции. Първо ще разгледам общи черти на огледално-рефлексните фотоапарати – предимно тук говоря за телата, а не за оптиката. След това ще се спра и на специфичните качества, които влияят на избора ми на определен модел.

Предимства и недостатъци на DSLR телата:

С тях можем да придобием техническа компетентност, която е почти невъзможна, ако се учим с компактна камера в ръка. С тях имаме възможно най-пълен контрол върху процеса на снимане и съответно – върху резултатите.

Важни функционални предимства:

– По-широк диапазон на всички променливи, чиято функция е крайният резултат. Това може би е постижимо и на ниво компактни камери, но не се прави поради политиката на производителите;

– Скорост на загряване при включване и скорост на възпроизвеждане на картинката след натискане на спусъка – приблизително снимаш това, което виждаш сега. В динамични ситуации е изключително важно, иначе изпускаме момента. Да, компактните камери, включително тези с ултра зуум, имат режим “спорт”, но това означава единствено, че настройките са оптимизирани за висока скорост на затвора. А ще са нужни една-две секунди, преди да се задейства целият механизъм, създаващ изображението. Това е една-две секунди, след като сме искали да уловим дадена сцена;

– Серии от снимки – по няколко в секунда – дават възможност за избор на най-сполучлив кадър измежду няколко. Например едно салто или едно премятане траят по около секунда. С три кадъра в секунда и добро разчитане на времето имаме подготовка, пиков момент и приземяване… Или две междинни фази преди и след пиковия момент. С шест кадъра в секунда имаме и пика, и междинните фази. С компактна камера за три кадъра са нужни поне пет-шест секунди;

– Възможност за добър контрол над фокуса (!) – незаменимо предимство. Автофокусните точки ни дават възможност за прецизен избор (в сравнение с автофокусни зони при компактните модели, където все пак автоматиката се справя прилично). Имаме възможност и за следящ фокус, полезен при движещи се обекти. А отделно от всичко това качествената оптика отделя обекта на фокус от фона по ефектен начин.

В статията са публикувани снимки от състезание по бадминтон. В кадрите съм се стремил да улавям интересни моменти от страшно динамичен спорт, за което е необходима много бърза реакция (освен на фотографа и на самата техника – времето от натискане на спусъка до възпроизвеждане на снимката). Дори с огледално-рефлексна система изпитвах затруднения, а с компактен апарат бих се надявал на щастлива случайност – шансът  да уловя правилен момент, ако снимам даден състезател, преди от отсрещното поле да му върнат перцето, е под един процент от кадрите. Освен това при спорт искаме да постигнем бърза скорост на затвора, а в случай като този ниската осветеност налага използването на много светла оптика, т.е. позволяваща широко отваряне на блендата. Възможността да използваме висока светлочувствителност, без нивото на шум в картината да ни дразни, също е от значение.

Кое е лошото при този тип техника:

– Несполучливите кадри пък са някак по-явно несполучливи. Трябва да понатрупаме опит, преди да започнем да правим хубави снимки с DSLR;

– Тежат, обемни са, забележими са, болят – това има и добри и лоши страни – според гледната точка. Но си е физическо неудобство;

– Няма универсален обектив. Специфични са и за разнообразни цели е необходимо да носим един куфар стъкла, вместо техника, която се побира в дланта ни или поне в малка чантичка. А и качествената оптика все пак е скъпа. Пиша цялата публикация за ситуациите, в които търсим компромисни решения и изхождаме от нагласата да платим минимално, за да можем да започнем… да снимаме добре. Добре е да научим повече, преди да изберем първите си обективи. За щастие, обикновено системите се продават в комплект с поне един обектив, който самостоятелно закупен, би струвал три или четири пъти повече;

– Оптиката е уязвима – всякакви сътресения могат да я увредят много по-лесно, отколкото тялото на огледално-рефексната камера или цялата компактна камера. А в някакъв по-късен етап тя ще бъде най-скъпата част от екипировката ни;

– Плачат да бъдат откраднати и е наша отговорност добре да си ги пазим.

Какви са проблемите на по-старите модели тела?

Освен по-малко МП? Е, да, по-малки ще са размерите на снимките ни, но ако не ни се налага да изрязваме в голям размер крайния вариант на всеки кадър – изисквания за някакъв печат например, това няма да ни бърка ужасно много. Проблемите са други. Значително по-малки дисплеи, където по-трудно можем да се ориентираме с какво качество сме заснели кадъра. Стари процесори, които по-бавно зареждат и визуализират на дисплеите, по-бавно записват на картата сериите от снимки и като цяло налагат повечко чакане и тропане с крак. Не се продават неупотребявани. И понеже се употребяват от известно време, статистически по-голям е шансът да са по-износени. Някои от по-старите модели имат и по-ограничен ресурс на затвора – фирмено е гарантирано, че механизмът ще работи поне 100 000 пъти, преди да се наложи да го сменим. При някои модели е толкова. При някои е и повече. При старите от по-нисък клас – само 50 000 гарантирани сработвания. А те са употребявани няколко години и според активността на предишните собственици може вече да са навъртели 20 000 – 30 000 и т.н. От там нататък нищо не се знае. Има случаи и на камери, които продължават да работят след 500 000 щраквания и нагоре. Когато затворът се прецака, трябва да бъде сменен. За по-старите модели малко по малко ще става по-трудно да се намират резервни части. Добре е да попитате в официалния сервиз на конкретната марка дали могат да сменят затвора на даден модел и колко ще струва това.

Конкретни параметри, които проверявам при избор на DSLR тяло:

– Разделителна способност на матрицата (далеч по-малко ме интересува тази на дисплея, но е удобство и той да е голям);

– Максимални и минимални стойности на скоростта на затвора (Максималната скорост например може да бъде 1/4000 секунда или 1/8000... при компактните камери е значително по-ниска обикновено. Минималната скорост е обикновено 30 секунди и допълнително може да бъде удължавана);

– Максимални стойности на светлочувствителност – ISO. Препоръчителни максимални стойности според ревюта на модела – обикновено малко по-ниски от максимално достижимите. За работа в неконтрулируема среда е добре да можем да повишим ISO-то до високите стойности, които новите модели предлагат с все по-малко шум (зърненост на изображението);

– Брой и разположение на автофокусните точки;

– Скорост на зареждане;

– Скорост на реакция на спусъка – времето между натискането му и сработването на затвора;

– Бързина на серията – колко кадъра в секунда можем да снимаме и колко време може да продължи това (времетраенето зависи и от качеството на картата памет, от процесора на модела);

– Възможност за едновременно снимане в RAW и JPEG формат;

– Възможност за автоматично почистване на праха от матрицата – от няколко години насам всички модели я имат;

– Възможности за контрол над много други функции чрез менюто;

– Съвместимост с обективи и светкавици;

– Използвани модели батерии и карти памет;

– Брой гарантирани сработвания на затвора преди нуждата от смяна;

– Здравина на тялото и защита от влага и прах;

– Обем и тегло на тялото.

Може да пропускам нещо, но обикновено това е достатъчно за мен.

Можем да се интересуваме също от:

– Наличност на видео и евентуално параметри на видеото;

– Възможност за Live view и за въртене на дисплея;

– Разположение на бутоните по тялото, ергономичност на захвата и т.н.

Това не са всички подробности, но ако ще снимаме с DSLR, тези е добре да са ни известни и да знаем какво означават, какъв смисъл имат за нас в практиката ни. От там нататък започва изборът с какви обективи да окомплектоваме системата...

 

1817 | 25 юни 2013

Facebook коментари

нов коментар

Моля, влезте, за да коментирате