Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 7

  • 36 100
  • 382
  •   1
Отговори
# 330
  • Мнения: 12 386
И още нещо. Ако сега се установи и документира проблемът, в седми клас за НВО ще се яви отделно с допълнително време и консултант дори и без СОП в училище. Освен това от РУО също има насочване за деца с определени диагнози, но не знам дали дислексия, дискалкулия, смесено специфично разстройство са сред тях

# 331
  • Мнения: 549
Jay B, много познато ми звучи… И при моята дъщеря положението е много сходно. Класически обучителни затруднения. За разлика от другите дами , аз съм скептична към възможността за адекватна помощ от специалисти . Може да я диагностицират, ама това няма да помогне особено. Още повече , че е 6 клас. Незнам , може би с интензивна работа логопед или специален учител по дислексия, дисграфия би имало ефект. Ама наистина трябва да е интензивна. Имам предвид , един път седмично нищо не става, само загуба на време и пари. За ресурсното в училище не ми се и коментира колко помага…. А материалът от училище се трупа , домашни и т.н.

За мен най-работещият вариант беше яко работа в къщи , нон стоп учене заедно с детето. Ако намерите и добър учител , който има подход и можете да си го позволите , също е вариант. Трудно и изморително е ,  но се свиква… Аз и досега съм в ролята на учител и знам почти по всичко докъде са стигнали , какво правят , кога са тестовете , контролните . Постоянно подсещам и ръчкам , да не изпуснем нещо. Резултатите са , да кажем добри засега , но си е мъка ..

Последна редакция: пн, 26 фев 2024, 22:45 от driada

# 332
  • Мнения: 3 459
А къде в София бихте ми препоръчали да направя обследването?

Колебая се между Стела Богомилова и доц. Екатерина Тодорова.

# 333
  • София
  • Мнения: 968
В София някой може ли да ме насочи за консултация и евентуална диагностика на дискалкулия или друг вид обучителни затруднения конкретно свързани с математическото мислене? Синът ми е вече в седми клас. Никога не му е вървяла математиката, но тъй като вкъщи всички сме с математическа насоченост, с много подкрепа и обща работа още от 4-ти клас в училище се справя за около 4-5. Смята бавно, прави много грешки при калкулации, трудно му е с дробите. От друга страна, с текстови задачи, многочлени се справя добре с логиката, вкл. на сложни задачи, стига да няма по-трудни сметки. Откакто започнаха геометрията тази година, е пълна катастрофа. Трудно му е да направи верен чертеж, да види зависимости. Ходи на уроци от миналата година. Полага  усилия по предмета, като резултатите са почти никакви Така съвсем се обезсърчава. Иска ми се някак да му помогна да учи по-ефективно. На НВО съм приела, че резултатът ще е нисък, но математика ще учи още дълго време, пък и вече зацикля и по физика/химия. Въобще ще съм благодарна за съвети какво помага на децата с дискалкулия, особено в среден и горен курс? Има ли специалисти, които да са полезни  именно при такива затруднения? Дислексия със сигурност няма. За писане, четене с разбиране, въобще по хуманитарните предмети и английски се справя над средното ниво без полагане на особени усилия.

Последна редакция: ср, 28 фев 2024, 13:37 от annie13

# 334
  • Мнения: 549
В София някой може ли да ме насочи за консултация и евентуална диагностика на дискалкулия или друг вид обучителни затруднения конкретно свързани с математическото мислене? Синът ми е вече в седми клас. Никога не му е вървяла математиката, но тъй като вкъщи всички сме с математическа насоченост, с много подкрепа и обща работа още от 4-ти клас в училище се справя за около 4-5. Смята бавно, прави много грешки при калкулации, трудно му е с дробите. От друга страна, с текстови задачи, многочлени се справя добре с логиката, вкл. на сложни задачи, стига да няма по-трудни сметки. Откакто започнаха геометрията тази година, е пълна катастрофа. Трудно му е да направи верен чертеж, да види зависимости. Ходи на уроци от миналата година. Полага  усилия по предмета, като резултатите са почти никакви Така съвсем се обезсърчава. Иска ми се някак да му помогна да учи по-ефективно. На НВО съм приела, че резултатът ще е нисък, но математика ще учи още дълго време, пък и вече зацикля и по физика/химия. Въобще ще съм благодарна за съвети какво помага на децата с дискалкулия, особено в среден и горен курс? Има ли специалисти, които да са полезни  именно при такива затруднения? Дислексия със сигурност няма. За писане, четене с разбиране, въобще по хуманитарните предмети и английски се справя над средното ниво без полагане на особени усилия.
Ани, с препоръка за специалисти  не мога да помогна. Доколкото към чела дискалкулията е невъзможност да разбираш числата и да се оправиш с житейските сметки . Доколкото разбирам , при вас случая не е такъв…
Просто детето си е с по-слабо развито математическо мислене, логика и т.н., просто мозъчето му функционира по този начин. Спасението е да бъде в профил/училище, в което не наблягат на този предмет и на природните науки или учителите да са по ларш … Лошото е , че за София , в повечето случаи , това са т.  нар. Квартални училища ..
Химията и физиката в 7 клас са си невъзможни  за повечето деца. Скокът от 6 клас (където природните науки бяха в 1 предмет) е огромен в посока - усложняване и обем на материала Щом ви вървят хуманитарните - давайте това е вашия път… НГДЕК е много добър вариант, но трябва и да му вървят езиците . Поради тази причина дъщеря ми не кандидатства там. Сега е в квартално училище, хуманитарен профил

# 335
  • С питане до Цариград, стига се, но с ... отзад!
  • Мнения: 6 406
Здравейте, минавам да задам един много тъп въпрос, но, каква подкрепа получават и получават ли въобще, децата с обучителни затеуднения след 7кл.? Thinking
Големият премина през системата без някаква подкрепа, освен повече време на НВО и на матурите, но той има много добра слухова памет и се справяше, малият обаче е друга бира и се чудя дали всички ги оставят да се оправят сами или има някакво подпомагане и след 7кл.

Иначе, за обследването, ние водихме големия за ново обследване и документ, заради матурите при проф. Щерева, а малкия водихме при д-р Здравка Янева.

# 336
  • Мнения: 12 386
Здравей Не съм,
Понеже работя като учител в гимназиален етап отговарям - след 7 клас също може да подадете за СОП и тогава с детето ще работи ресурсен 2-3 пъти седмично. За деца, които са на количествени оценки обаче повечето родители предпочитат да не подават отново за СОП, ресурсните вече не могат да помагат много на такива деца, те са обучени да помагат основно на деца, които не покриват ДОИ. НВО в 10 клас може да се пропусне, а за ДЗИ отново имат право на консултант и удължено време.
Може да ходи на консултации при съответните учител и по предмети, ако колегата е съвестен вика учениците, които не се справят добре на консултации, а има и опция, ако ученикът е допуснал три слаби оценки първия срок по даден предмет, втория срок да има допълнителни консултации.
И аз съм със седмокласничка със СОП, треперя докъде ще й стигне балът. Ще се засичаме и в наборната тема.

# 337
  • София
  • Мнения: 3 081
Аз съм с дете в 9 клас. Работи с ресурсен учител, но тя е казала, че почти по нищо не може да помага - пишат есета и учат БЕ и АЕ, въпреки, че затрудненията са с точните науки. Понякога пишат домашни по история, примерно, по-скоро редактират текста, изказа. Основното, заради което продължава да работи с ресурсната не е някаква помощ, а сигурността, която ѝ дава "състоянието" СОП. Моята е притеснителна и не би отишла да се обяснява на учител в допълинтелни часове защо ѝ е трудно, къде ѝ е трудно. Разчита на ресурсната да го играе парламентьор - тя да говори с колегите си да не я третират като мързелива, а да имат едно наум, че детето работи според възножностите си и дефицитите си. Ползва и удълженото време за класните по математика (по БЕЛ не ѝ се налага, но има право). Понякога е правила и "поправителен" тест по нещо (химия, физика), издействан от ресурната като "втори шанс".

Екипът за подкрепа (който се изразява в 2 часа на седмица с ресурсната преди/след часовете, според смяната) е отпуснат до 10 клас включително. Дотогава са и всички общообразователни предмети. Не знам дали ще искам удължение - реално от непосилните предмети в 11 и 12 клас ще остане само математиката. Ще има удълнено време на ДЗИ, но пък тя по БЕЛ не го изполва сега, а матура по математика (или друга точна научка) няма шанс да държи. Май ще приключи в 10 клас с подкрепата, но не посмях да се откажа в 8 клас (а и беше ново училище) и реших да почнем, пък ако няма особен смисъл, винаги можем да го откажем в движение. Пък и щерката предпочиташе да си има гърба на ресурсната. Така, де, ползите са повече за спокойствието на щерката и удълженото време + калкулатор по математика...толкова.

# 338
  • Мнения: 21
Здравейте, аз съм с дете във втори клас. Напоследък започнах да се замислям, че нещо с нея може да не е съвсем наред. Много е проблемна с ученето още от първи клас. Сяда да пише домашните с мен само след много подканяния, викове, наказания и почти насила. Казва, че и е скучно и иска да си играе с куклите и няма никакво притеснение, че ще отиде на училище без домашно. Когато успея да седна с нея да учи се започва едно въртене, хвърляне на химикалите зад дивана, хвърля си учебниците и тетрадките, разсейва се с разни неща, задава ми въпроси, несвързани с домашните, става да си налива вода, крещи, че не иска да учи, пее песни, плези ми се и т. н. Става страшен панаир и обикновено накрая и тя и аз плачем. Не съм си представяла такъв ужас. Пише грозно и с различни по големина букви, като не ги свързва с "ръчичка". Обяснявам, че трябва да си препише думите, които е сгрешила в диктовката, за да научи правилния им правопис или поне да ги разгледа, но тя изобщо не ме слуша и си преписва сама диктовката, заедно с грешките в нея. Не ми дава изобщо да я поправям, даже понякога спори с мен кое как се пише и аз отварям Гугъл, за да я убедя. Добре, че поне на него вярва. Но истинския проблем е математиката. Обяснявам по стотици пъти сигурно и по различни начини и уж ме е разбрала, направи няколко верни упражнения и на другия ден същите задачи ги е сбъркала в училище. Интересът и към училището е нулев. Не иска да чете книги. Лятото и прочетох целият списък сама, поне да знае за какво се разказва в книгите. Пробвах и с добро и окуражаване, разбира се- нулев резултат. Включих странични хора, да не би аз да бъркам нещо с подхода си. С тях не бе толкова крайна, но пак едва ли не- насила. В неделя започваме да пишем домашни в 10, 00ч. сутринта и около 23, 00ч. е написала половина страничка препис на диктовката и упражненията по английски+ 5-6 думи на английски по 3 реда всяка, а до математиката въобще не стигаме. Направо съм се предала. Госпожата и започна да ми звъни всяка седмица и да пита какво става и защо не работя с нея вкъщи. Когато и обясня, тя казва, че в училище детето е изпълнително и кротко. Иначе не съм забелязала да разменя срички. Нямам някакви свръхамбиции, искам да учи и работи след това, това, което ще я прави щастлива. Казвала съм и, че не държа да има шестици,още повече по математика, която и на мен и баща и не ни е вървяла, но и не и позволявам да е слаб ученик, а тя натам върви. Тя ми отвръща, че иска само да рисува, пее и играе физкултура и нищо друго не и е интересно в училище. Според вас дали има индикация за проблем?

# 339
  • Мнения: 12 386
Вероятно има проблем. Пробвайте със занималня, ако в училище слуша и изпълнява, може и на занималнята да успява да напише.
Добре е да установите на какво се дължат проблемите , за да знаете и как да действате - трудна концентрация, малка работоспособност, лоша работна памет, дислексия, дискалкулия, не добре развита фина моторика... Има много варианти, трябва специалистите да кажат има ли проблем и какъв. И, ако можете - запишете детето на музика - инструмент или пеене, на танци или на спорт, но да има нещо, което прави за удоволствие. Ако трябва почивен ден да седя и да уча от 10 до 23 и аз ще блокирам.

# 340
  • Мнения: 549
Ko6uta, разбира се, че има проблем. На тази възраст би трябвало да проявява естествено любопитство към придобиването на знания… Ученето с родител си е индикация за проблем. Направите обследване при психолог. Важно е и цялостното развитие. Общува ли нормално с деца на нейната възраст. Забелязваш ли по-ниско ниво на разбиране на света и нещата от битово ниво? Например може ли са ти преразкаже как е минал деня, какво са правили, какво е казала госпожата, децата, какво е домашното ? Това също са индикатори за обучителни проблеми .

# 341
  • Мнения: 341
Здравейте, аз съм с дете във втори клас. Напоследък започнах да се замислям, че нещо с нея може да не е съвсем наред. Много е проблемна с ученето още от първи клас. Сяда да пише домашните с мен само след много подканяния, викове, наказания и почти насила. Казва, че и е скучно и иска да си играе с куклите и няма никакво притеснение, че ще отиде на училище без домашно. Когато успея да седна с нея да учи се започва едно въртене, хвърляне на химикалите зад дивана, хвърля си учебниците и тетрадките, разсейва се с разни неща, задава ми въпроси, несвързани с домашните, става да си налива вода, крещи, че не иска да учи, пее песни, плези ми се и т. н. Става страшен панаир и обикновено накрая и тя и аз плачем. Не съм си представяла такъв ужас. Пише грозно и с различни по големина букви, като не ги свързва с "ръчичка". Обяснявам, че трябва да си препише думите, които е сгрешила в диктовката, за да научи правилния им правопис или поне да ги разгледа, но тя изобщо не ме слуша и си преписва сама диктовката, заедно с грешките в нея. Не ми дава изобщо да я поправям, даже понякога спори с мен кое как се пише и аз отварям Гугъл, за да я убедя. Добре, че поне на него вярва. Но истинския проблем е математиката. Обяснявам по стотици пъти сигурно и по различни начини и уж ме е разбрала, направи няколко верни упражнения и на другия ден същите задачи ги е сбъркала в училище. Интересът и към училището е нулев. Не иска да чете книги. Лятото и прочетох целият списък сама, поне да знае за какво се разказва в книгите. Пробвах и с добро и окуражаване, разбира се- нулев резултат. Включих странични хора, да не би аз да бъркам нещо с подхода си. С тях не бе толкова крайна, но пак едва ли не- насила. В неделя започваме да пишем домашни в 10, 00ч. сутринта и около 23, 00ч. е написала половина страничка препис на диктовката и упражненията по английски+ 5-6 думи на английски по 3 реда всяка, а до математиката въобще не стигаме. Направо съм се предала. Госпожата и започна да ми звъни всяка седмица и да пита какво става и защо не работя с нея вкъщи. Когато и обясня, тя казва, че в училище детето е изпълнително и кротко. Иначе не съм забелязала да разменя срички. Нямам някакви свръхамбиции, искам да учи и работи след това, това, което ще я прави щастлива. Казвала съм и, че не държа да има шестици,още повече по математика, която и на мен и баща и не ни е вървяла, но и не и позволявам да е слаб ученик, а тя натам върви. Тя ми отвръща, че иска само да рисува, пее и играе физкултура и нищо друго не и е интересно в училище. Според вас дали има индикация за проблем?


Нещо, на което попаднах наскоро. За насърчение.

https://www.bulgarkamagazine.com/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%83%D1%87 … 0%B4%D0%B5%D1%86/

# 342
  • Мнения: 549
Здравейте, аз съм с дете във втори клас. Напоследък започнах да се замислям, че нещо с нея може да не е съвсем наред. Много е проблемна с ученето още от първи клас. Сяда да пише домашните с мен само след много подканяния, викове, наказания и почти насила. Казва, че и е скучно и иска да си играе с куклите и няма никакво притеснение, че ще отиде на училище без домашно. Когато успея да седна с нея да учи се започва едно въртене, хвърляне на химикалите зад дивана, хвърля си учебниците и тетрадките, разсейва се с разни неща, задава ми въпроси, несвързани с домашните, става да си налива вода, крещи, че не иска да учи, пее песни, плези ми се и т. н. Става страшен панаир и обикновено накрая и тя и аз плачем. Не съм си представяла такъв ужас. Пише грозно и с различни по големина букви, като не ги свързва с "ръчичка". Обяснявам, че трябва да си препише думите, които е сгрешила в диктовката, за да научи правилния им правопис или поне да ги разгледа, но тя изобщо не ме слуша и си преписва сама диктовката, заедно с грешките в нея. Не ми дава изобщо да я поправям, даже понякога спори с мен кое как се пише и аз отварям Гугъл, за да я убедя. Добре, че поне на него вярва. Но истинския проблем е математиката. Обяснявам по стотици пъти сигурно и по различни начини и уж ме е разбрала, направи няколко верни упражнения и на другия ден същите задачи ги е сбъркала в училище. Интересът и към училището е нулев. Не иска да чете книги. Лятото и прочетох целият списък сама, поне да знае за какво се разказва в книгите. Пробвах и с добро и окуражаване, разбира се- нулев резултат. Включих странични хора, да не би аз да бъркам нещо с подхода си. С тях не бе толкова крайна, но пак едва ли не- насила. В неделя започваме да пишем домашни в 10, 00ч. сутринта и около 23, 00ч. е написала половина страничка препис на диктовката и упражненията по английски+ 5-6 думи на английски по 3 реда всяка, а до математиката въобще не стигаме. Направо съм се предала. Госпожата и започна да ми звъни всяка седмица и да пита какво става и защо не работя с нея вкъщи. Когато и обясня, тя казва, че в училище детето е изпълнително и кротко. Иначе не съм забелязала да разменя срички. Нямам някакви свръхамбиции, искам да учи и работи след това, това, което ще я прави щастлива. Казвала съм и, че не държа да има шестици,още повече по математика, която и на мен и баща и не ни е вървяла, но и не и позволявам да е слаб ученик, а тя натам върви. Тя ми отвръща, че иска само да рисува, пее и играе физкултура и нищо друго не и е интересно в училище. Според вас дали има индикация за проблем?


Нещо, на което попаднах наскоро. За насърчение.

https://www.bulgarkamagazine.com/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%83%D1%87 … 0%B4%D0%B5%D1%86/

Примерът е страхотен Simple Smile И много подходящ за случаите, в които детето има изявен талант в някоя област… Но ако няма такъв ? Ами  голям проблем си е … трудностите в училище са притеснителни и за децата и за родителите.

# 343
  • Мнения: 341
Здравейте, аз съм с дете във втори клас. Напоследък започнах да се замислям, че нещо с нея може да не е съвсем наред. Много е проблемна с ученето още от първи клас. Сяда да пише домашните с мен само след много подканяния, викове, наказания и почти насила. Казва, че и е скучно и иска да си играе с куклите и няма никакво притеснение, че ще отиде на училище без домашно. Когато успея да седна с нея да учи се започва едно въртене, хвърляне на химикалите зад дивана, хвърля си учебниците и тетрадките, разсейва се с разни неща, задава ми въпроси, несвързани с домашните, става да си налива вода, крещи, че не иска да учи, пее песни, плези ми се и т. н. Става страшен панаир и обикновено накрая и тя и аз плачем. Не съм си представяла такъв ужас. Пише грозно и с различни по големина букви, като не ги свързва с "ръчичка". Обяснявам, че трябва да си препише думите, които е сгрешила в диктовката, за да научи правилния им правопис или поне да ги разгледа, но тя изобщо не ме слуша и си преписва сама диктовката, заедно с грешките в нея. Не ми дава изобщо да я поправям, даже понякога спори с мен кое как се пише и аз отварям Гугъл, за да я убедя. Добре, че поне на него вярва. Но истинския проблем е математиката. Обяснявам по стотици пъти сигурно и по различни начини и уж ме е разбрала, направи няколко верни упражнения и на другия ден същите задачи ги е сбъркала в училище. Интересът и към училището е нулев. Не иска да чете книги. Лятото и прочетох целият списък сама, поне да знае за какво се разказва в книгите. Пробвах и с добро и окуражаване, разбира се- нулев резултат. Включих странични хора, да не би аз да бъркам нещо с подхода си. С тях не бе толкова крайна, но пак едва ли не- насила. В неделя започваме да пишем домашни в 10, 00ч. сутринта и около 23, 00ч. е написала половина страничка препис на диктовката и упражненията по английски+ 5-6 думи на английски по 3 реда всяка, а до математиката въобще не стигаме. Направо съм се предала. Госпожата и започна да ми звъни всяка седмица и да пита какво става и защо не работя с нея вкъщи. Когато и обясня, тя казва, че в училище детето е изпълнително и кротко. Иначе не съм забелязала да разменя срички. Нямам някакви свръхамбиции, искам да учи и работи след това, това, което ще я прави щастлива. Казвала съм и, че не държа да има шестици,още повече по математика, която и на мен и баща и не ни е вървяла, но и не и позволявам да е слаб ученик, а тя натам върви. Тя ми отвръща, че иска само да рисува, пее и играе физкултура и нищо друго не и е интересно в училище. Според вас дали има индикация за проблем?


Нещо, на което попаднах наскоро. За насърчение.

https://www.bulgarkamagazine.com/%D0%BA%D0%B0%D0%BA-%D1%83%D1%87 … 0%B4%D0%B5%D1%86/

Примерът е страхотен Simple Smile И много подходящ за случаите, в които детето има изявен талант в някоя област… Но ако няма такъв ? Ами  голям проблем си е … трудностите в училище са притеснителни и за децата и за родителите.

Всеки човек има дарби и таланти. Не е задължително да са изявени, а да се открият. Не казвам, че един родител трябва да неглижира нещо, което забелязва, и да не търси причини, помощ, подкрепа. Някои хора са т.н. late bloomers и с подходяща подкрепа си намират пътя и мястото. Имам три ученички и говоря от личен опит.

# 344
  • Мнения: 21
Момичета, благодаря за отговорите.
Kateriza-страхотна статия. И аз спазвам съветите на психолози, според които детето трябва да се насочи към това, което му харесва, а не там, където получава слаби оценки. Затова моето дете ходи на танци и пеене, където знам, че е щастливо. Но няма как да се избегне ученето и в училище и тогава става параграф 22.

Общи условия

Активация на акаунт