Отговори
# 195
  • Мнения: 41 392
А може би да се поореже ненужната граматика и вместо нея да има повече четене и дискусии. И литературата да се раздели на две - "съвременна литература" и "историческа литература", като последната да се изучава в тандем с историята. Все пак не може българин да не е чел "Под игото" или "За буквите", да не знае за апокрифната литература, да не е чел "История славянобългарска"... Но тези произведения са някаква мешавица от история и литература и ценността им е именно в комбинацията, защото въпросната "История славянобългарска" например като съдържание няма нито реална историческа точност и ценност, нито пък някакви литературни такива. Но такава, каквато е, тя е важен жалон в развитието на България. То и Хелиоцентричната система на Коперник е грешна, но я изучаваме, защото е подобен жалон и трасира пътя напред. Подобно изучаване ще изгради у децата и усет за комплексност и взаимовръзки в науката.
А в другата литература да се четат интересни и четими неща, без да се изключва и подбрана класика, но в точното време, а не по-рано, защото за да възприеме някои произведения човек трябва да натрупа житейски опит, а и да стъпи на по-прости четива, прочетени преди това.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 10:22 от Черна станция

# 196
  • Мнения: 29 767
Не съм чела всичко, излязло последните години, т.е. "нова литература", но българските, които са ми попадали, леко ми простеят....(да ме извиняват авторите). Но това е мое мнение, вероятно грешката е в мен.

# 197
  • Мнения: 41 392
Не е в теб. Този стремеж за модерност и оригиналност за мен е напън тип жабата и вола. Аз вече и на театър не ходя. Няколкото опита все бивха пълен провал. И пак заради тази мода за "модерно тълкуване" на пиесите и поставянето им в някакви модерни ситуации и рамки. По някаква причина за последно май гледах "Антигона" в Народния театър. Ми то не се издържа, бре. Или пък по-рано "Хъшове", пак там. Декорите бяха една черна стена, на която написан графит FUCК THE SULTAN...

# 198
  • Немция
  • Мнения: 6 924
Не става дума за заглавията само от последните 30 години.
В 12 клас например изучавахме "Хайка за вълци" на Ивайло Петров. След време- след училищния период- я зачетох задълбочено и я преоткрих за себе си.

Защо трябва непременно да са само български заглавия?
Има много, много наградени книги, световна литература, различни жанрове...Избор огромен.

Не знам как един осмокласник ще го грабнеш с Черноризец Храбър...

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 10:37 от Бибит

# 199
  • Мнения: 1 276
Ама целта не е само да го грабне. Целта е и научна. Да, литературознанието, езикознанието и те са науки. Ако чакаме да ги грабне нещо, то ще си останем само с чакането. Целта е да се научат да вникват, да анализират, както и да научат някои факти и малко история покрай другото, не само да бъдат "грабнати". Няма как 12 години обучение по всякакви дисциплини и всичко да ги грабва. То и да намерят площта на една стая не ги грабва, ама какво - да не учат и математика ли?

# 200
  • Мнения: 29 767
"Грабването" спира още първи клас, втория срок....поне за повечето.

# 201
  • European Union
  • Мнения: 1 414
Един осмокласник не можеш да го грабнеш с нищо. Аз лично предпочитам да учат "За буквите" вместо "Моби Дик". Произволен пример е това. Но българската литература трябва да се изучава от българските деца.

Въпросът е за купищата излишна информация с която ги заливаме, а не за четенето и смятането. Затова са измислени уменията на 21 век. Нашите учебници са остали някъде в средата на 20ти.

# 202
  • Мнения: 1 276
Така е, учебниците определено трябва да се преразгледат и пренапишат. Обаче когато това се прави, не бива да се ръководим от какво ще ги грабне малките, уникални, неповторими, чувствителни, крехки натури, които до 10-годишна възраст не могат да си вържат връзките на обувките, защото не им е интересно.

# 203
  • Немция
  • Мнения: 6 924
Нашите учебници са остали някъде в средата на 20ти.
Затова и пиша, че книгите, изучавани по литература също са останали някъде там.
Нека има и българска литература, но да е в по-модерен вариант или съответстваща на възрастта. Иначе ще продължава да има дремещи ученици, незаинтересованост, липса за четене и отбиване на нОмера.
Не става дума за глезотия, чувствителност, а за събуждане на интерес към литературата.

Моят деветокласник го грабна книгата в момента, която изучават, вчера си легна късно заради нея.
Не е немски автор.

# 204
  • Мнения: 8 299
Ама целта не е само да го грабне. Целта е и научна. Да, литературознанието, езикознанието и те са науки. Ако чакаме да ги грабне нещо, то ще си останем само с чакането. Целта е да се научат да вникват, да анализират, както и да научат някои факти и малко история покрай другото, не само да бъдат "грабнати". Няма как 12 години обучение по всякакви дисциплини и всичко да ги грабва. То и да намерят площта на една стая не ги грабва, ама какво - да не учат и математика ли?

Няма нито как да вникнат, нито как да анализрат с тези учебници и тази програма.
Децата не са наясно с историческият период и кога, какво се е случило. Благодарение на това, че аз съм грамотна по история и просто ми харесва моето може да нагоди периода със съответната тема и произведение.
Не можеш да караш 14 годишни да анализрат творба, която няма как да достигне до тях. За да анализираш нещо и да вникнеш в него то трябва да те докосне. Какво е въздействието на композицията на текста? Ами то реално трябва да ти въздейства, ако не го разбираш не въздейста просто.

Щели да научат малко история - фантазии- кое дете ще отдели часове наред за да научи първо какво се случва в исторически план по времето на светите братя Кирил и Методи; да изучи житието им за да стигне до Сарацинската мисия на Кирил за да може да разтълкува  борбата между исляма и християнството в житието на св.кирил философ.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 11:23 от Hope for Two

# 205
  • Мнения: 1 276
Ама, Хоуп, то с всички предмети е така. Какво да учат тогава? 12 години какво да учат? Все ще има неща, които не ги грабват, не са им интересни, няма да им въздействат, няма да ги докоснат.
И много може да се спори дали ще им влезе и остане нещо в (под)съзнанието или не. Няма как да се твърди и докаже категорично. За мен ЩЕ. Всичко оставя някаква следа.

# 206
  • European Union
  • Мнения: 1 414
Така е, учебниците определено трябва да се преразгледат и пренапишат. Обаче когато това се прави, не бива да се ръководим от какво ще ги грабне малките, уникални, неповторими, чувствителни, крехки натури, които до 10-годишна възраст не могат да си вържат връзките на обувките, защото не им е интересно.
Абсолютно съм съгласна с това. Има неща, които трябва да се изучат задължително. Не може да учим модерна литература, ако сме прескочили класиката.
Аз лично съм за олекотяване на материала, но никога не съм твърдяла, че трябва да е лесен и интересен. Трябва да е съобразен с възрастта на учениците. Защото 10 годишните не могат да си връзват връзките, а ние ги караме в един учебен час по човек и обществото да осъзнаят каква е била България в края на 19 век, как е преминала през войните и какво се случва след 44та. Не преувеличавам. Това е един урок от учебника.

# 207
  • Мнения: 8 299
Ама, Хоуп, то с всички предмети е така. Какво да учат тогава? 12 години какво да учат? Все ще има неща, които не ги грабват, не са им интересни, няма да им въздействат, няма да ги докоснат.
И много може да се спори дали ще им влезе и остане нещо в (под)съзнанието или не. Няма как да се твърди категорично. За мен ЩЕ.
За мен първо програмата трябва да е адекватна. История и литература са свързани предмети.
Освен необходимия минимум от бълкарска и световна класика, трябва да има съвремени автори. Света се променя , хората се развиват, ние още седим на въпроса - какво е искал да каже автора.

Когато в 1 клас дадоха на моето детет да четет Пипи (аз съм я чела на тази възраст, майка ми също) и детето зададе въпроса, защо това момчие е толкова глупаво и не иска да ходи на училище? Прочитайки няколко глави от книгата за една вечер, сама си дадох сметка че за 1944 година, това е била страхотна книга но за днешните деца не е такава. Прехвърлиме я набързо и започна с чететнето на съвременна литература и качествено подбрани класически творби. В края на ваканцията на първи клас детето ми имаше прочетени повече он 1500 страници. Това доведе до интерес към книгите, подобряване на правописа с нови думи и разлчини гледни точки за ситуациите.

Сега се чудя, как точно ще прочете Декаметрон.....като тази част от историята я имаха в два урока, мисля че беше 6 клас.

# 208
  • София
  • Мнения: 2 726
Спомням си едно време много ми хареса литературата в 8 клас /старобългарска и гръцка/, глътка свеж въздух след напрежението и изпитите след 7 клас/, бях в желаната гимназия, нови учители и т.н.
По темата за резултати от обучението попаднах на статия /сега не мога да я намеря/, че много високи са резултатите в Монголия, даже по-високи от страни-отличници в Европа, обясняваше се организацията на образованието - тоталитарна и че учителите били на голяма почит.

# 209
  • Немция
  • Мнения: 6 924
Не може да учим модерна литература, ако сме прескочили класиката.
Явно другаде може.
Не вярвам немският вариант на изучаване на литература да е някакво голямо изключение, поне в западноевропейските общества.
Не предлагам абсолютно да се копира техния модел, но човек поне може да се замисли защо е така.

Доколко Монголия дава тласък в световната литература ? Grinning
Май има носталгия по тоталитарната организация в училището, така ли да го разбирам?

Общи условия

Активация на акаунт