Въпроси за финансово и административно ръководене на бизнес.

  • 466
  • 12
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3
Здравейте, казвам се Елисавета, завърших бакалавър по интериорен дизайн в чужбина и се прибрах в България. Искам да започна собствен бизнес свързан с предоставяне на услуги по домовете(и евентуално по специалността си). Докато бях в чужбина работих и придобих умения в строителството, почистване по домовете и обслужване на компютри.

Това в което нямам опит е юридическото и фискалното ръководене на бизнес, досега съм работила само на трудов договор и не съм се занимавала с административната част.
Проблемът ми е, че 99% от нещата които могат да се намерят из интернет и в различни университетски учебници са общи приказки без конкретика какво, къде и как трябва да се направи дадена стъпка.
Ок открих си ЕООД, направих си фирмен печат, преобразувах набирателната сметка в разплащателна. Ще наема счетоводител, ще направя регистрация по ДДС(не съм сигурна, че в началото е нужна), но има още 100 неща по административното ръководене които предполагам, че мога да попитам счетоводител или адвокат, но предпочитам да придобия колкото мога повече знания сама преди да правя платени консултации.

Например, когато извършвам дадена услуга, какво издавам? Касова бележка, фактура или сключвам граждански договор за извършената услуга? След това къде се входира дадения документ?
Друг въпрос е имам ли нужда от някакви лицензи и разрешителни. Например ако искам да предоставя услуга почистването на топлообмениците на климатик. Виждам, че за инсталиране, ремонт и обслужване на климатици се изисква трета степен професионална квалификация, но в обучението липсва каквото и било за почистване. Към коя държавна институция трябва да се обърна за да разбера дали почистването попада под рамката на професията и дали изобщо имам нужда от някакво разрешително/лиценз/сертификат за извършването на такава дейност.

Също така когато се предоставят услуги по граждански договор виждам, че могат да се приспаднат 25% от разходите, това включва ли горивото/транспорта/химикали?
Не съм глупава, но материалите които са достъпни онлайн са или общи приказки или юридически жаргон тип чл.6 ал.128. С удоволствие бих си купила практическо ръководство за административно водене на бизнес, но засега не намирам. Сигурна съм, че има подобни материали, но заради оптимизацията на търсенето сигурно са на 960та страница на Гугъл. Предпочитам да попитам задам, част от въпросите си тук преди да изям накоя глоба от НАП или друга държавна институция.

# 1
  • Мнения: 4 585
Външна счетоводна къща и юрист за консултации, примерно на граждански договор или подобно ще ви отговори. Малко са собствениците на бизнес, които хем от бизнеса си разбират, хем могат да следят всичко, наемат си външни услуги.

# 2
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 161
Направо си наеми специалист по обслужване на климатици и фирмен мениджър.

# 3
  • София
  • Мнения: 7 892
На много от въпросите в областта на счетоводството, данъцит и осигуровките би следвало да се отговори след като се обсъди точния предмет на дейностите, вида на клиентите, начина на доставки или пък продажби (независимо дали е услуга, стока или продукти) и т.н. Затова потвърждавам, че трябва да намерите колега-счетоводител и съответно търговски (не бракоразводен) адвокат, с които да обсъдите тези въпроси. Моля да имате предвид, че те от своя страна ще обсъдят с вас и други въпроси, за които вие пък сега още нямате информация (например място на изпълнение на услуги според изискванията на ЗДДС).

Успех в начинанията ви!

# 4
  • София
  • Мнения: 7 994
Няма универсален отговор, защото има прекалено много "зависи". Фискални бонове се издават за плащания кеш, а за тях има ограничения в размера. Регистрацията по ДДС зависи от типа услуги, клиенти, а след постигането на прага, става задължителна. Някои дейности са патентни, така че пак зависи с какво ще започнете. Структурирайте си идеята и тогава се срещнете със счетоводител, който ще даде по-точни насоки.
Браншовата камара по машиностроене ще отговори на въпроса с поддръжката на климатичната техника. Моята логика е, че би трябвало да има изисквания към хората, занимаващи се професионално с поддръжка.

Последна редакция: пт, 19 апр 2024, 22:25 от милинка

# 5
  • Мнения: 41 016
Както са ти казали - наеми си счетоводител.
В същото време ЕООД може би не е било най-доброто като за начало, ако дейността ще е основно интелектуална и със собствен труд, а не с доставки и наемане на подизпълнители (интериорен дизайн, почистване на климатици). В такъв случай да си самоосигуряващо се лице е по-изгодно, поне в началото докато набереш скорост. И тогава имаш право на нормативно признати разходи без счетоводство, като последното е елементарно. По-сложно става когато се регистрираш по ДДС (става задължително след преминаването на определен оборот).
Също така никой клиент няма да те наема на граждански договор, това е абсурд.  Ще ти дават поръчки или договор за изпълнение, а ти ще им издаваш фактури. За плащане по банков път не ти трябва касов апарат.

# 6
  • Мнения: 1 610
Би следвало, след като вече си регистриран като ЕООД да имаш код на извършваната икономическа дейност и да си уточнила имаш ли касов апарат. Освен това вече да си ползвала адвокат или счетоводител. На въпросите ще отговори счетоводителя, който наемеш и му заплащаш месечно.
Гр. Договор мисля неприложим, защото извършваш услуга като юридическо лице,не си свободна професия. Ако искаш да имаш право на данъчен кредит по ЗДДС за покупките си се регистрираш, съответно отчиташ и ДДС, който начислиш за продажбите си.

# 7
  • Мнения: 658
.

Последна редакция: нд, 21 апр 2024, 21:12 от герани

# 8
  • Мнения: 3
Както са ти казали - наеми си счетоводител.
В същото време ЕООД може би не е било най-доброто като за начало, ако дейността ще е основно интелектуална и със собствен труд, а не с доставки и наемане на подизпълнители (интериорен дизайн, почистване на климатици). В такъв случай да си самоосигуряващо се лице е по-изгодно, поне в началото докато набереш скорост. И тогава имаш право на нормативно признати разходи без счетоводство, като последното е елементарно. По-сложно става когато се регистрираш по ДДС (става задължително след преминаването на определен оборот).
Също така никой клиент няма да те наема на граждански договор, това е абсурд.  Ще ти дават поръчки или договор за изпълнение, а ти ще им издаваш фактури. За плащане по банков път не ти трябва касов апарат.


Когато на мен са извършвали някаква услуга в къщи никога не съм получавала касов бон/фактура. Винаги е било 2 копия на договор от изпълнителя с негов подпис и печат и мой подпис. Това нещо как се осчетоводява или си влизаме в сивата икономика?

Нещо Подобно https://www.fakturirane.bg/1/docs/primerni-dogovori/item/81-%D0% … D1%83%D0%B3%D0%B0

Последна редакция: вт, 23 апр 2024, 13:54 от Elisaveta_T

# 9
  • Мнения: 41 016
Не знам. Или са на патент, или е в сивата икономика. Това ако плащаш кеш. Ако е по банков път е ОК, но пак трябва фактура.

# 10
  • Мнения: 3
Не знам. Или са на патент, или е в сивата икономика. Това ако плащаш кеш. Ако е по банков път е ОК, но пак трябва фактура.

С риск да стана досадна, пак не разбирам вида документ който се издава на място в нечий дом след осъществяване на услуга. Не съм виждала някой да вади касов апарат от джоба, нито да принтира фактура(освен ако не е до бизнес и пре/пост фактум).

# 11
  • Мнения: 14 891
Имаш регистрирано ЕООД, така че вече си юридическо лице, а не физическо. Вече не работиш с граждански договори.
Касови бележки можеш да пишеш и от кочан, продават се по книжарниците.
За монтажи и нови уреди и подобни практиката е - фактура и касова бележка от апарат да се издават предварително, преди да отидеш при клиента да му монтираш.
За ремонт, когато не се знае каква ще е крайната сума - не съм имала такива случаи.
Като клиент съм викала разни майстори за преглед на климатик и на дограма - издават протокол за услугата, в който е вписана цената, но без касов бон.

Последна редакция: вт, 30 апр 2024, 20:20 от Нарцùса

# 12
  • Мнения: 41 016
Наскоро идваха на оглед за монтаж на климатик. Услугата струваше 30 лева. Донесоха си една хартия, на която пишеше за какво става дума и на нея защракан касов бон. И аз им платих.  Това е то, не виждам какво не разбираш? Ако вземат пари на ръка или издават касов бон, или работят на черно. Ако им плащаш по банков път може и без касов бон.

Последна редакция: вт, 30 апр 2024, 20:30 от Черна станция

Общи условия

Активация на акаунт