Отговори
# 1 710
  • Мнения: 6 006
Добре де, според вас не трябва ли дете, което не знае таблицата да не може да премине напред? Където вече този пропуск се мултиплицира и като търкаляща се снежна топка натрупва и други липси към себе си? Точно затова говоря - някой има полза от всички тези пропуски, за да се позволяват. И не, че нарочно учителката няма да научи детето, а просто няма да има последствия ако по някаква причина то не се е научило.
Познато дете ходи на уроци, за да запълни това, което не разбира в училище. Ако ходи на уроци -има прилични оценки. Ако не - 2-ки и 3-ки. Т.е не се ходи на уроци за постигане примерно на последните 15-20 точки от НВО в горния диапазон, а за базови знания. Ами не, не е приемливо за мен. Подчертавам, че нямам нищо против за ходенето на уроци за надграждане, напротив.
Но се въртим в някакъв омагьосан кръг тук, всеки има свои виждания и пресечна точка липсва.

# 1 711
  • Мнения: 8 962
Чудесно звучи идеята да се научава повечето материал в училище, Но за съжаление това се отнася за едни вече отминали времена, които не виждам как биха могли да се завърнат... Както беше отбелязано и по-горе, за никого не е тайна, че дисциплината в училищата е масово невероятно лоша и всъщност в часовете и да искаш не можеш ефективно да слушаш урока. Предполагам, че в частните училища, където паралелките са по десетина деца е друго, но редовите класове от по 25 деца са си зверилник.
И учителите вече не са като едновремешните - рядко се среща учител, който наистина да има желание и да полага усилия да научи на нещо учениците. Всички работят просто, за да отбият номера. При нас на фона на цялото натоварване с разказвателни за две години, взети в една, често се случва да преподават по два урока на час или пък направо да им се каже да научат два урока, без дори да са реално преподадени.

А който твърди, че 7-8 учебни часа на ден и приключване на часовете в 14:30 - 15:30 без време за обяд, според мен просто няма деца в училищна възраст. За мен този спартански режим има единствено и само минуси. Научно доказано е, че човешкият мозък не е в състояние да поема информация над определен обем без осигурената почивка.

# 1 712
  • Мнения: 29 767
Пак ще се повторя - насила не можеш да налееш знания на никого. Ако ще и най-добрия и най-мотивиран учител да застане отпред, ако в класа няма желание за учене, няма как да се случи.

Мисля в тази тема писах за двете девойки на не повече от 16ина години. В час по математика пуснали лайф и говорят за секс и подобни неща. Като фон се чува госпожата, която обяснява задачи. Сигурна съм, че родителите им обаче ще кажат - Тя не ги е научила...!, а не - Те са прости и незаинтересовани, затова не знаят!

ПС: Някъде във фейса ми излезе преди няколко дни, но сега не откривам клипчето, да го пусна....Иначе от тик-ток май беше.

# 1 713
  • Мнения: 8 962
Съгласна съм, че насила не могат да се наливат знания. Но всъщност изобщо не става въпрос за "наливане" на знания. По-скоро учителят е този, който трябва да създаде интерес и да провокира да се учи.

Винаги е имало и ще има безотговорни ученици, като от клипчето, което е споменато. Но това не означава, че е правило и всички са такива. И пак да питам - къде е учителя в случая? Нали учителят е този, който ръководи учебния процес? След като се снимат такива клипчета в час, значи е дадена такава възможност. След като няма дисциплина, значи учителят не е съумял да заинтригува и да озапти децата. Това е моето мнение.

# 1 714
  • Мнения: 3 069
Голямо клише е това, че насила не се наливат знания. Защо насила ги държат в училище?
Който не покрива някакви минимуми, не минава горен клас. Децата карат по най-малкото съпротивление (като биха   карали и възрастните впрочем, ако можеха). 
Защо са направили така, че буквално  да отказват учителите да пишат двойки?  Дори и оставането да е крайна мярка, като учи едно цяло лято за поправителни детето и да бъде в неизвестност, на следващата година рязко ще бъде по-заинтересовано и то, и родителите му. 

Същото е и с дисциплината. Ако няма реални санкции, какъв ред се очаква.

# 1 715
  • Мнения: 41 392
Съгласна съм, че насила не могат да се наливат знания. Но всъщност изобщо не става въпрос за "наливане" на знания. По-скоро учителят е този, който трябва да създаде интерес и да провокира да се учи.

Винаги е имало и ще има безотговорни ученици, като от клипчето, което е споменато. Но това не означава, че е правило и всички са такива. И пак да питам - къде е учителя в случая? Нали учителят е този, който ръководи учебния процес? След като се снимат такива клипчета в час, значи е дадена такава възможност. След като няма дисциплина, значи учителят не е съумял да заинтригува и да озапти децата. Това е моето мнение.

Учителят все пак не е аниматор или палячо. Нито пъдар. Няма и инструментариум да налага дисциплина. Та какво му остава? Децата трябва да знаят защо отиват на училище и че работата им е да слушат. Пък като се заслушат може и да се увлекат.
Аз затова се кръстя с две ръце, че все още не са премахнати елитните училища и не сме копирали финландците. Ако се премахне групирането на мотивирани деца с добра подготовка до момента ( а не отдавна изпуснали нишката) образованието ни наистина ще рухне.

# 1 716
  • Мнения: 931
Да, той учителят е звероукротител и клоун. Чудя се на работното ми място защо аз  трябва да си правя да ми е интересно, а не ми го прави шефът. Дори не споменавам младите колеги, които пристигат и след 2 месеца си тръгват, защото не им създавали интересното, а не е като да не се плаща прилично. Та така. Докато родителските и ученическите очаквания са някой да им прави интересното, резултатите ще стават все по-зле. За съжаление училището не е цирк и не може на всички да им е еднакво интересно по всичко. Моето дете към момента обожава литературата, в часовете е като хиптотизирана и след това на дълго и широко ми обяснява какво са правили и се чуди на съучениците си, които в същите тези часове си чатят и после се чудили как да попълнят тестовете (не говоря да създават те самите текст, за там трябва и да мислиш, и заложби да имаш, ако щеш) . Един и същи е учителят, няма механизми да ги накара да слушат и внимават. Може да им напише забележка. Е и? В "елитната" гимназия на 5тата забележка викат родителите. И те като не съдействат, какво? В кварталното училище на 50тата забележка не викат никого, защото когато се стига до ексцесии и няма накъде та се вика родителя, той е на мнение, че си е свършил работата като е осигурил храна, дрехи и джобни и то не малка сума (реален пример от практиката) и на 13-годишното му дете не можело вече нищо да му се казва.
В начален курс родителите са абдикирали от задължението си да подписват тоновете страници, които учителят проверява и поправя всеки ден. Дали пък на учителя ще продължи дълго време да му пука учи ли твоето дете или не учи, като ти не се интересуваш от него. Колко пъти ще обърне внимание, че детето ти има нужда от еди що си, че е нормално да говориш с него, а не то да  ти разказва как цяла нощ било на плейстейшъна и никой нищо не иска от него. Вчера ММ си направил експеримент колко деца в кварталното училище имат НЯКАКВИ задължения, не училищни, не домашни, въобще някакви. Резултатът е 1 дете - сгъвало дрехите от 50 запитани. Какво се очаква да се случи в бъдеще?

Последна редакция: пт, 16 фев 2024, 12:20 от AsitaNew

# 1 717
  • Мнения: 12 386
Няма учители. Напишете в джобса учител и ще се смеете колко обяви излизат. Или поне аз се смаях.
Те и за лекарите пишат постоянно,че уж не достигали,но не може да се разминете от лекари и болници. Лъжат...
Вероятно в София е така. Но аз живея в областен град на 300+ км от София. Детски специалисти освен педиатри липсват или са 1-2 на възраст около 60. Средната възраст на семейните лекари е също 60 години, да не говорим, че повече са с по 3 - 4000 пациенти. Оказа се, че в дежурния кабинет, единствен за града, нощно време няма сестра, която да постави назначена инжекция.
И учителите са на средна възраст 50 години сигурно. Трудно се намират учители по език, различен от английски, по специалните предмети в професионалните гимназии, по математика, физика, химия...

# 1 718
  • Мнения: 8 962
Аз не съм казала, че учителят е клоун и звероукротител!
Но той е възрастен, с професионална квалификация, с авторитет, с нужните педагогически умения да въдвори ред в часа и да привлече вниманието. Ето за това говорим - учителят трябва да е човек, който има за цел и призвание да учи, а не просто да си взима заплатата. Тогава ще има ред, дисциплина и интерес в часа му.

Децата са си деца. Неслучайно по психологически критерий се навършва пълнолетие и се придобива  пълна юридическа дееспособност на 18 години. Не можем да сравняваме възрастен с дете.

Освен това, когато правилата не се спазват доброволно, за това има предвидени санкции. Не е вярно, че учителите не разполагат с нужните мерки. Никой не ги е спрял да пишат закъснения и забележки. Но повечето не го правят, после се чудят защо са им се качили децата на главата и не ги слушат.

Последна редакция: пт, 16 фев 2024, 13:31 от utro77

# 1 719
  • Мнения: 29 767
Хайде, хайде, призвание..... Учителят е човек като всички останали и работи за пари. ...и по-малко нерви, ако е възможно. Даже им е малко това, което им дават за работата, която вършат.
И аз да съм, някой да ми прави маймунджилъци в час, и аз ще вдигна ръце. Че не бил научен...?!? Е, и? Ще му напиша тройка и да го поема някой друг в следващия етап.
Никой на никого няма задължение да му прави "интересно". Ама сега са толкова разглезени, че не е истина.... Все им е скучно, все не им се прави нещо по-трудно, все гледат да се скатаят. Не, че ние като деца не сме били така, ама тогава са били единици родителите (дори може би изобщо не е имало), които са търсили сметка от учителя. На мен винаги са ми казвали - То си е за теб. Ако искаш да знаеш, учи, като не искаш, ти ще си носиш кръста после..... Никой дори и не си е помислял дали ми е скучно или пък урокът не ми е интересен.

# 1 720
  • Мнения: 12 386
Може би вече е банално, но за нас училището беше извор на знания, а учителят - човекът, който да ни открие очите за това знание, авторитет, защото е образован. Днес, когато всеки със Среден (3) може да запише в университет образованието девалвира, защото "образованите" (с диплома от университет) станаха много. Отделен въпрос е колко изобщо знаят на финала. И второто - ние намирахме информация в учебници и библиотеки, сега е на един клик в телефона и много повече и много по-бързо достъпна. И децата са прекалено стимулирани от екрана, претоварени от информация.

# 1 721
  • Мнения: 8 247
Хайде сега. Преди 30 години имаше деца, за които "училището беше извор на знание", ама имаше и много деца, за които училището беше досадно място, където бяха длъжни да ходят. Нищо не се е променило. Аз нямам идеалистични представи за миналото. Ясни са спомените ми. През 80-те съм учила. Нищо по-различно от сега в общата картинка. Учителите бяха няколко вида - много добри, пълни недоразумения и средна хубост. В класовете имаше учещи деца, имаше двойкаджии и по-голямата част си кюташе около 4-5. В някои часове имаше дисциплина, в други цареше анархия. Единствената разлика, което отчитам, е, че сега имат много повече изпитвания и съответно оценки.
И сега има деца, за които училището е място, където да получат знания.

# 1 722
  • Мнения: 41 392
Аз не съм казала, че учителят е клоун и звероукротител!
Но той е възрастен, с професионална квалификация, с авторитет, с нужните педагогически умения да въдвори ред в часа и да привлече вниманието. Ето за това говорим - учителят трябва да е човек, който има за цел и призвание да учи, а не просто да си взима заплатата. Тогава ще има ред, дисциплина и интерес в часа му.

Освен това, когато правилата не се спазват доброволно, за това има предвидени санкции. Не е вярно, че учителите не разполагат с нужните мерки. Никой не ги е спрял да пишат закъснения и забележки. Но повечето не го правят, после се чудят защо са им се качили децата на главата и не ги слушат.

Това е или някакъв празен идеализъм, или нарочно си затваряш очите за да прехвърлиш отговорността само на учителите.
Какъв авторитет да има, като вкъщи децата чуват да се говори презрително за даскалите? И че от ученето няма полза, понеже всичко става с връзки? И можел бил да напише забележка, ама какво от това? Да не би вкъщи "да издърпат ушите" на ученика заради това?
Днешните деца са глезени, не признават авторитети и поради липса на адекватни дисциплиниращи мерки абсолютно безхаберни.

# 1 723
  • Мнения: 3 461
Цитат
Това е или някакъв празен идеализъм, или нарочно си затваряш очите за да прехвърлиш отговорността само на учителите.
Какъв авторитет да има, като вкъщи децата чуват да се говори презрително за даскалите? И че от ученето няма полза, понеже всичко става с връзки? И можел бил да напише забележка, ама какво от това? Да не би вкъщи "да издърпат ушите" на ученика заради това?
Днешните деца са глезени, не признават авторитети и поради липса на адекватни дисциплиниращи мерки абсолютно безхаберни.
1. Ако "идеализъм" идва от "идея", а идеята е мисловен образ на училището в конкретния случай, няма празни идеи. И никой не прехвърля отговорността САМО върху учителите. Тук многократно се посочваха и програми, и излишна документация, и др. причини.
2. Няма логика в изказването за презрително говорене от страна на родителите за "даскалите" и "ученето", ако в същото време 2/3 от тези родители търсят други учители, които да компенсират липси в качеството на училищното образование на децата им. Авторитетът зависи от самия човек, в случая - учител. Има и авторитетни учители, тях търсят, ама са много малко.
3. Ако тук се споделяха толкова масово истории за преуморени деца, за какви глезотии става дума?! А с наказания, т.е. "дисциплиниращи мерки" можеш да предизвикаш и страх, фрустрация и непукизъм у учениците. За училище ли говорим или за казарма?!!

# 1 724
  • Мнения: 41 392
ОК, нямам мерак баш сега да продължавам диспута. Нека приемем, че дечицата и семействата им са бели и добри, гадни са системата и учителите, а ти печелиш спора. Поздравления.

Общи условия

Активация на акаунт